ØKOLOGIEN BREDER SIG
30. maj 2007
Grøn Fokus i Jyderup leverer økologiske varer til især firmaer og institutioner, mest i København.
Nu har firmaet ansat nye medarbejdere for at kunne følge med ordretilgangen.
Af Mikkel Schou for Holbæk Amts Venstreblad
Grøn Fokus i Jyderup har nu 28 hel- og deltidsansatte.
Der er lige blevet søgt tre faste medarbejdere og nogle vikarer. Stillingerne er så godt som besat.
“Vi har rigtig meget at lave”, siger Mogens Jensen, den ene af Grøn Fokus’ to indehavere.
Hver uge kommer der nye kunder. Og det er store kunder.
“Det er især firmaer i finanssektoren og børneinstitutioner”, siger Mogens Jensen.
Økologi er ikke længere noget for nogle få fantaster.
I 1980’erne, da det hele startede, var det af hensyn til miljøet. Nu bruger firmaerne økologiske kantiner til at tiltrække medarbejderne, hvor de før blev lokket med firmabil og billige sommerhuse.
De økologiske grøntsager kommer så vidt muligt fra lokale avlere.
“Det er kun, når vi ikke kan finde varerne lokalt, at vi henter dem i udlandet”, siger Mogens Jensen.
Grøn Fokus leverer alt inden for økologiske fødevarer. Saft, krydderier, grøntsager, frugt, kød, mel, sukker, ris, mælk, øl og sodavand.
“Man kan sagtens leve udelukkende af økologiske fødevarer. Det gør vi da selv”, siger Mogens Jensen.
“Vi er ikke de billigste, men vi leverer en høj kvalitet. Jeg mener heller ikke, at økologien skal være med på den bølge, hvor det bare skal være billigt”, siger han.
Han undrer sig i øvrigt over, at danskerne vælger at spare på maden, selvom de har fået bedre indkomst de senere år.
“Måske er det fordi, de hellere vil have dyre ferier og biler”, tænker han.
Men når økologien oplever et boom i disse år, skyldes det, ud over en stigende bevidsthed om miljø og sundhed, trods alt også, at folk har flere penge, siger Mogens Jensen.
De økologiske varer er dyrere, fordi produktionsomkostningerne er højere. Og i Danmark kræver Fødevarestyrelsen, at alt økologisk grønt og frugt skal være pakket ind, så det kan skelnes fra de konventionelle varer.
Det gør bare, at tre citroner alene på grund af indpakning og sortering bliver tre kroner dyrere.
Grøn Fokus prøver at opdrage
Det er ikke kun for miljøets skyld, at forbrugerne køber økologisk. Der er også en mere udbredt opfattelse af, at de økologiske varer er sundere.
“Nu vil folk vide, hvor varerne kommer fra. Hvilken gård? Hvordan behandles dyrene? Folk er også blevet mere etisk bevidste”, siger Mogens Jensen.
For ham drejer det sig ikke kun om økologi. Det skal også ind i en større sammenhæng.
“Vi prøver at guide kunderne til at bruge årstidernes varer”, siger han.
Det skærer ham for eksempel i hjertet, når kunderne vil have jordbær året rundt, og de så skal flyves hertil fra Argentina.
“Jeg forsøger at tale kunderne fra det. Men jeg risikerer, at de bare vælger at købe konventionelle jordbær, sikkert også fra Argentina.”
Det kan også være svært at gennemskue, hvad der er bedst for miljøet. Skal man bruge energi på at transportere tomater fra Spanien, eller skal man bruge energi på opvarmning og dyrke dem herhjemme?
“Nogle varer findes slet ikke som økologiske, andre kun på særlige årstider. Derfor prøver vi at tilbyde kunderne et alternativ”, siger Mogens Jensen.
Det kan om vinteren være tørret frugt i stedet for frisk.
Han fik tidligt blik for miljøet
Mogens Jensen var allerede i 1975 kritisk opmærksom på landbrugets metoder. Men det tog lang tid, før han selv kunne gøre nytte for miljø og økologi.
Den 49-årige Mogens Jensen sidder på sit kontor i Grøn Fokus i Jyderup og glæder sig. “Sæsonen er startet tidligt i år”, konstaterer han.
Vejret har været så varmt i foråret, at han allerede nu kan levere dansk salat fra sit firma.
Firmaet leverer alle slags økologiske varer til firmaer og institutioner. Mest til København.
Det begyndte i Bregninge i 1999, hvor Mogens Jensen med sin svoger, Steen Hansen, havde en lade som lagerplads. Virksomheden voksede og i 2004 blev pladsen for lille. En nedlagt maskinfabrik i Jyderup egnede sig til formålet, og dér rykkede Grøn Fokus ind for to år siden.
“Da vi startede, var der tre firmaer i Danmark, der leverede økologiske varer”, siger Mogens Jensen.
Ideen til firmaet fik han, da han i 90’erne underviste køkkenledelser i det offentlige i, hvordan man driver et køkken økologisk.
“Køkkenlederne beklagede sig over, at det var så svært at finde økologiske varer til stordrift”, siger Mogens Jensen.
Det mente han nok, at han kunne gøre noget ved, og så kom Grøn Fokus til verden.
Økologisk uddannelse
Allerede i 1975, som 18-årig, startede Mogens Jensen på den traditionelle landbrugsuddannelse. Han var meget opmærksom på sprøjtegifte og dyrkningsmetoder.
Men han opgav at trænge igennem med sine ideer om økologi, der dengang var nye og ildesete.
Den unge mand prøvede sig selv af med andre ting, indtil der blev oprettet en økologisk landbrugsuddannelse i Danmark.
Den uddannelse afsluttede han i 1989 og var derefter aktiv landmand i fire år. Så det er en mand, der ved, hvad han taler om, når han skal sælge sine økologiske varer.
“Det bedste, der kan ske for økologien nu, er, at flere konventionelle landmænd omlægger produktionen”, siger Mogens Jensen.
“I Danmark lukker tre konventionelle landbrug hver dag, fordi de ikke får nok for varerne. På trods af tilskud fra EU”, siger han.
Priserne på økologiske varer er gode for producenten, og tilstrækkelig mange forbrugere er åbenbart villige til at betale lidt ekstra.