FLYKØB PÅ PRODUCENTENS BETINGELSER
3. marts 2009
Forsvarskommissionen anbefaler, at Folketinget nu bestemmer sig for, hvilket nyt kampfly Forsvaret skal købe.
Men købskontrakten skal først indgås om fem år – til forsvarsforliget 2014.
Det vil på alle måder favorisere det amerikanske JSF-projekt.
Kommentar af Mikkel Schou
– Det er af hensyn til producenterne, forklarede Gitte Lillelund Bech (V), stedfortrædende medlem af Forsvarskommissionen, på konference om kommissionens rapport i går på Christiansborg.
Indkøb af nye kampfly bliver Danmarks største offentlige investering, der ikke er brugerfinancieret. Omkring 40 milliarder kroner.
Der er to flytyper i tankerne som begge har været i luften i årevis. Fra svenske SAAB og amerikanske Boeing. Og så er der det amerikanske JSF, som stadig kun findes som testfly.
Hensynet til producenterne kan derfor kun være hensyn til Lookheed Martin, der stadig udvikler sig frem mod en prototype af JSF.
Det svenske Gripen har været i tjeneste i det svenske flyvevåben siden 1990’erne . Nu tilbyder SAAB en opdateret version, som er helt på højde med fantasierne bag JSF. Og som kan mere end den amerikanske drøm om at bombe løs.
Forsvarskommissionen foreslår altså – mellem linierne – at Danmark fortsætter sin økonomiske og politiske støtte til JSF-projektet. Og jo – det er et projekt, som indtil videre har ført til en fordobling af den forventede stykpris.
Blandt andet dagbladet Børsen har beskrevet, hvorfor det er det danske firma Terma, der står nærmest bag den ensidige satsning på JSF. Terma producerer nemlig dele specifikt til JSF.
Andre danske militærteknologiske producenter sælger til alle tre flytyper. Der er altså ingen særlig økonomisk fordel for Danmark i at satse på JSF. Tværtimod.
Erhvervsministeriet har undtaget JSF for klausul om modkøb.
Altså er det kun de to andre producenter af kampfly, der ved lov skal indgå aftaler med danske firmaer om salg svarende til værdien af de indkøbte fly.
JSF meddeler selv, at de ikke indgår kontrakter om modkøb. De vil have lov til at købe, hvor det er billigst.
Det mest idiotiske ved Forsvarskommissionens indstilling er, at JSF muligvis slet ikke er produktionsklar, når Forsvaret skal købe dem efter 2014.
Det endnu mere tossede er, at JSF meget vel til den tid viser sig at være forældet, fordi det er så smalt i anvendelsesmuighed.
Det er tænkt som et bombe-angrebsfly og kan kun teoretisk opfylde de øvrige krav Forsvaret stiller til det næste kampfly og slet ikke så godt som andre fly på markedet, herunder russiske og kinesiske.