JAPANSK INDFLYDELSE PÅ MODERNE KUNST
10. september 2010
Kitagawa Utamaro, Kurtisane ca. 1795-96. Tilhører Kunstindustrimuseet.
Ordrupgaard Museum har Nordeuropas største samling af franske impressionister.
Nu viser museet en udstilling, der forklarer, hvad der inspirerede de franske malere: Japanske træsnit.
Den overraskende påstand er veldokumenteret i udstillingens katalog og muligheden for at drage paralleller i de ophængte værker.
Af Mikkel Schou
Det kommer nok bag på det fleste, at de franske impressionister var inspireret af japanske træsnit.
Men det var ikke desto mindre påstanden, som museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmark fremlagde på et pressemøde i dag.
Udstillingen åbner den 11. september, der tilfældigvis er årsdagen for et andet og mindre givende kultursammenstød.
Japan havde været et lukket land i henved 200 år, indtil landet igen lukkede op for handel omkring 1850.
Det var samtidig med, at den vestlige kunst, ifølge Fonsmark, var i krise.
Kunstnerne var låst fast i en akademisk diskussion om, hvad der var tilladt i billedkunsten.
Derfor blev mødet med den japanske kultur – som blev givet prominent plads på verdensudstillingerne i slutningen af 1800-tallet – så fascinerende for intellektuelle og kunstnere i Vesten.
De japanske træsnit, der kom til Frankrig, brød med de traditionelle, vestlige traditioner for beskæring, perspektiv, farver, skygger og motiv.
»Det var en befrielse for de franske kunstnere«, siger Anne-Birgitte Fonsmark.
»Her er kimen til hele den moderne kunst. Den var nok kommet uden de japanske træsnit, men så havde den fået et andet udtryk«, siger hun.
Det er blevet sagt, at den japanske indflydelse på impressionisterne svarer til Antikkens betydning for Renæssancen.
Men bedøm selv. På udstilling er der en introduktion til det japanske træsnit.
Træsnittene kan nydes i sig selv – ikke mindst det imponerende 18 meter lange foldealbum, som ikke er blevet vist offentligt siden 1867.
Museet har trukket på samlinger i Frankrig og i Danmark.
Impressionistiske værker fra museets egen samling bruges i opsætninger over for japanske træsnit til at blotlægge den tilsyneladende klare sammenhæng og forklaring på impressionisternes brud med traditionel europæisk malerkunst.
Påvirkningen gik også den anden vej. Udstillingen viser enkelte eksempler på japanske træsnit, der i komposition efterligner traditionel europæisk billedkunst.
Det synes som om, at europæerne fik mest ud af mødet mellem to så forskellige kulturer.