
BUS-CHAUFFØRER I STREJKE FOR SIKKER TRAFIK
5. januar 2015
Længere tids frustration over manglende vedligeholdelse af busser og anstrengende nattevagter fik i dag Arrivas chauffører til at nedlægge arbejdet.
AF MIKKEL SCHOU
Mange københavnere må i dag vente forgæves på bussen. Væsentlige linjer, der betjener Københavns hovedbanegård og Nørreport station, er ude af drift på grund af en arbejdsnedlæggelse på Arrivas anlæg i Gladsaxe. Det er blandt andet ruterne 6A og 350 S. Sidstnævnte er i øvrigt den trafikale livsnerve for kunderne gennem Amager til Dragør. Også linje 176, der normalt kører i Gentofte kommune står stille.
Arrivas nationale busdirektør Torben Hansen forsøger at skabe dialog mellem parterne i Gladsaxe
Arrivas busdirektør Torben Hansen dukkede i morges op på bus-anlægget i Gladsaxe for at mægle i konflikten mellem chaufførerne og den lokale ledelse.
Chaufførerne har nedlagt arbejdet i protest mod forhold, som de mener er ødelæggende for trafiksikkerheden.
På et fagligt møde tidligt i morges udsendte chaufførerne en erklæring. Heri begrundes arbejdsnedlæggelsen med:
»Utilfredshed med bussernes tilstand, manglende varme, manglende lygter og nedslidte dæk.«
Chaufførerne klager over, at de presses til at fortsætte kørslen, selvom de gør opmærksom på fejl på bussen.
»Selvfølgelig skal en bus være i orden. Jeg taler nu med driftsledelsen, og så må vi have en dialog i gang«, siger Arrivas busdirektør Torben Hansen.
Han beklager i øvrigt, at folk ikke kan komme med bussen i dag.
Garageanlægget i Gladsaxe var i morges fuld af parkerede busser, kunne TVLorry bekræfte
Chaufførerne ventes at genoptage arbejdet ved midnat.
»Vi skal have møde med ledelsen i morgen, og der forventer jeg noget positivt. Jeg tror, ledelsen vil være imødekommende«, siger tillidsrepræsentant Stig Hansen.
Chaufførerne klager også over, at de »føler sig truet og forfulgt i kraft af, at der deles skriftlige advarsler ud i en lind strøm«, som det hedder i det faglige mødes udtalelse.
En buschauffør fra Arriva i Gladsaxe kørte i weekenden ind i et autoværn. Bussen var heldigvis på vej i garage og ingen kom til skade. Angiveligt skyldes uheldet, at chaufføren var faldet i søvn. Episoden har dog intet med dagens arbejdsnedlæggelse at gøre
Chaufførerne er også utilfredse med, at de ikke altid får de lovpligtige pauser i henhold til færdselslovens bestemmelser om køre- og hviletid. Ligesom de risikerer ikke at kunne overholde reglen om 11 timers hviletid ved tvunget overarbejde.
Til sidst udtaler chaufførerne utilfredshed med, at de skal køre fra klokken 2 om natten til klokken 9 om morgenen. Ifølge chaufførerne er det uforsvarligt at køre hele natten og så slutte af med kørsel i den krævende morgenmyldretid.