FOR TØRT TIL AT KØRE PÅ DAMP
31. juli 2014
Der var forbud mod at køre med kulfyrede damplokomotiver i dag. Brandmyndighederne mener, at en gnist kan antænde det tørre græs og buskads langs sporene. Derfor måtte Vestsjællands Veterantog skifte damplokomotivet ud med et benzindrevet motortog. Den barnlige skuffelse forsvandt dog hurtigt.
Af MIKKEL SCHOU
Skuffelsen var udtalt på Høng station i dag kort før klokken 09.30, hvor der skulle afgå et damplokomotiv med passagervogne til Gørlev. Brandmyndighederne havde forbudt kørsel med kulfyret lokomotiv på grund af brandfaren langs banen. En enkelt gnist fra skorstenen kan antænde den udtørrede natur. Der skal falde 20 millimeter regn før Vestsjællands Veterantog (VV) igen får lov at køre med damp.
Afgang fra Høng station klokken 09.30 med motortoget fra Triangel-fabrikken i Odense
De mange børnefamilier, der ville med toget, fandt dog hurtigt trøst i motortoget fra 1926. Og toget kunne planmæssigt forlade perronen i Høng med forventningsfulde passagerer.
Nogle af børnene fik sig en ståplads i førerkabinen lige bag lokomotivføreren
De to sammenkoblede motorvogne er de eneste benzindrevne motorvogne, der er tilbage i Danmark. De resterende kører på diesel. VV’s motorvogne skal betjenes med dobbelt udkobling, når der skiftes gear.
»Motorerne kan godt drille lidt. Og reservedelene må vi selv lave. De produceres ikke længere«, siger lokomotivfører Jan Erik Johansson.
Jan Erik Johansson har uddannet sig i sin fritid. Først som togbetjent, så togfører. Han kan køre motortog. Og for 14 dage siden bestod han eksamen til damptog. Medlemmerne i Vestsjællands Veterantog undervises af frivillige, der er godkendt af Trafikstyrelsen.
I dag starter turen i Høng. Der køres nordpå til Gørlev. Her stopper toget og tager nye passagerer op, inden turen går tilbage til Høng og videre til Slagelse. Fra Høng mod Slagelse skal toget have en lods med, for da skal toget ud på det skinnenet, der bruges af privatbanen HTJ (Høng-Tølløse Jernbane). Her kræver det en uddannelse i at føre moderne tog.
Turen fra Gørlev til Slagelse tager 49 minutter, hvis køreplan kan overholdes.
»Vi skal flette os ind i HTJ’s køreplan. Og i dag kører de pludselig efter en nødplan. Så vi kommer til at køre ti minutter for tidligt i forhold til vores plan«, siger Jan Erik Johansson.
Men det burde ikke være noget problem. Passagerne til veterantog plejer nemlig at komme i god tid før afgang for at beundre de gamle tog.
Togtrafikken på strækningen Slagelse-Værslev, hvor Høng og Gørlev er mellemstationer, stoppede i 1972. Nu kører Vestsjællands Veterantog mellem Gørlev og Slagelse. Men der drømmes om at udvide strækningen til Store Fuglede.
Motorvognen er bygget i Odense på De forenede Automobilfabrikker (Triangel). Også DSB har kørt med Triangels teaktræsbeklædte motorvogne.
Nu venter de bare på lidt regn, så damplokomotivet fra 1899 kan komme på skinnerne. Vognene til damplokomotivet er fra 1920’erne, og der er plads til 170 passagerer.