Go to ...

14. juli 2024

ROJ-DIREKTØR PÅ GLAT IS


08.09.11   Direktøren for den kurdiske tv-station ROJ blev i går afhørt i sagen, hvor tv-stationen er tiltalt for at fremme terror.

Direktøren kunne ikke huske meget og kendte kun lidt til ROJs økonomi.

Anklageren mener, at have fået en vigtig tilståelse ud af direktøren.

Af Mikkel Schou

Imdat Yilmaz blev ansat som kontormedarbejder på ROJ-TV i København i marts 2008. Samme måned blev han forfremmet til direktør.

Det bekræftede Yilmaz i går i Københavns byret, hvor ROJ-TV er tiltalt for at fremme terrorisme.

Tiltalen er bygget på påstanden om, at ROJ-TV er talerør og laver propaganda for den kurdiske bevægelse PKK, der optræder på blandt andet EU’s terrorliste.

Yilmaz kunne bekræfte, at han ved udnævnelsen til direktør, hverken havde journalistisk eller ledelsesmæssig erfaring. Direktøren fortalte også, at afdelingen i København først og fremmest er en administrativ afdeling, der i 2008 havde fire medarbejdere.

Anklager triumferer
ROJ-TV fik tilladelse til at sende satellit-tv fra Danmark fra januar 2004. Ifølge politiassessor Jakob Buch-Jepsen, der er sagens ene anklager, var tilladelsen givet på betingelse af, at de redaktionelle beslutninger blev truffet i Danmark.

Men sådan hang det ikke sammen, forklarede direktør Yilmaz: »Beslutninger om udsendelserne bliver truffet i Belgien«.

Det fik Jakob Buch-Jepsen til i en pause at fortælle TVFlux, at det var tilstrækkelig grund til, at sendetilladelsen kunne inddrages.

Udsendelserne til ROJ-TV bliver produceret i Belgien af ROJ NV.

Direktør Yilmaz kunne i retten ikke fortælle, hvem der sidder i ledelsen af ROJ NV.

Anklager Jakob Buch-Jepsen borede flere gange i direktørens ukendskab til forhold i ROJ-TV, som anklageren mente han måtte kende til som direktør.

Det var tydeligt at mærke på politiassessor Jakob Buch-Jepsen og den anden anklager, vicestatsadvokat Anders Riisager, at retten måtte kunne se, at direktøren med sine forklaringer og mangel på samme var ude på tynd is.

Særlige vilkår for afhøring
Forsvareren for ROJ-TV, advokat Bjørn Elmquist, måtte på et tidspunkt protestere over anklagens tone under afhøringen:

»Afhøringen er inkvisitorisk. Jeg overvejer at anbefale min klient ikke at udtale sig. Anklageren forsøger at lægge fælder«, sagde Elmquist.

Retsformanden havde inden afhøringen forklaret direktøren hans retlige stilling under forhøret. Han var ikke indkaldt som vidne og han var heller ikke tiltalt. Han skulle afhøres som repræsentant for de to tiltalte selskaber.

Derfor ville retten give ham samme rettigheder som en tiltalt: Han behøvede ikke svare på spørgsmål, der kunne stille de to selskaber i et dårligt lys.

Direktøren valgte at fortsætte afhøringen og røg tilsyneladende så i en af anklagernes fælder.

Det er anklagerens påstand, at ROJ-TV får sine penge fra EMB, der er PKK’s finansielle center i Europa med base i Belgien. Her påstår anklagerne, at en af lederne hedder Hamsa.

Direktøren kunne ikke komme i tanke om, at han skulle have haft kontakt med nogen Hamsa i Belgien.

»Er du sikker på det?« spurgte anklager Jakob Buch-Jepsen. Og så vidste hele retssalen, at anklageren havde noget i ærmet.

Og ganske rigtigt. I en e-mail, som anklageren kunne vise frem,l beder direktøren om at få hjælp fra Hamsa. Ellers går skærmen i sort, som han skriver i e-mailen.

Direktør Yilmaz kunne ikke forklare, hvorfor han havde skrevet den mail og hvorfor han først havde benægtet at kende til Hamsa.

Finansiering ved indsamling
Under en ransagning af ROJs kontor i København i december 2010 fandt politiet en USB-nøgle i Yilmaz’s bukselomme.

USB-nøglen indeholdt blandt andet regneark med regnskaber for ROJ-TV. Lignende regnskaber har politiet fundet i e-mails sendt af Yilmaz.

I kolonnen med indtægter er den største post angivet som ”fra EMB”. Det drejer sig om månedlige posteringer på typisk en halv million euro.

Hvis anklagerne har ret i, at EMB er PKK’s finansielle afdeling i Europa, så tyder meget altså på, at ROJ-TV er finansieret af PKK.

Men det mener direktør Yilmaz ikke. I retten i går sagde han, at han ikke kender så meget til finansieringen af ROJ-TV, men at det i alt fald ikke er EMB, der står bag.

Det er direktøren selv, der har ført beløbene ind i regnearkene. Men han sagde, at penge, der var indkommet ved indsamling fra kurdere i Danmark og Europa, blev opført under rubrikken ”fra EMB”.

Det skyldtes simpelthen, at han havde ”arvet” regnearkene fra den tidligere direktør, som havde sagt at han skulle indføre de indsamlede midler i den kolonne.

Pudsigt nok kunne anklager Jakob Buch-Jepsen fremvise andre regnskaber over indsamlede midler fra hundredevis af forskellige kilder. Summen af disse indsamlinger svarede på en øre til de beløb, der var anført under ”fra EMB”.

Direktør skudt af PKK?
Anklageren spurgte som noget af det sidste til, hvorfor direktør Yilmaz havde nægtet at udtale sig til politiet under sagens forberedelse.

Det kunne forsvareren forklare, da det blev hans tur til at afhøre Yilmaz.

»Kan du huske, hvorfor jeg rådede dig til ikke at udtale dig?‹, spurgte Bjørn Elmquist.

Det kunne Yilmaz ikke helt præcist.

»Det var fordi din retlige stilling først var afklaret, da sagen startede. Først da fik du at vide, at du ikke var sigtet eller tiltalt i sagen«, sagde Elmquist.

Herefter opfordrede Elmquist til at Yilmaz fortalte om en episode i 1994, da Yilmaz var formand for en kurdisk forening.

»Jeg blev skudt udenfor mit hjem i Lyngby. Jeg overlevede på hospitalet, men sagen er aldrig blevet opklaret«, sagde Yilmaz.

Ifølge Yilmaz mente politiet dengang, at det var PKK, der stod bag drabsforsøget.

»Politiet sagde, at de ville fortsætte beskyttelsen af mig, hvis jeg ville udpege nogle kurdere som gerningsmændene. Men det kunne jeg ikke, og så ophørte beskyttelsen«, sagde Yilmaz.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

More Stories From ROJ TV