ELEKTRONISK OVERVÅGNING SKAL ØGE TRAFIKSIKKERHED
23. marts 2009
Intelligente Transportsystemer (ITS) kan gøre trafikken mærkbart lettere og mindske antallet af uheld.
Biler kan “tale sammen” gennem brugen af ITS, hvorved trafikken lettes og antallet af uheld mindskes.
Nyhedsbrev nr 11, 2009 fra Europa-parlamentets repræsentation i Danmark, sakset af Mikkel Schou.
Det overordnede formål med et forslag i Europa-parlamentet er at etablere et rammeværk for at accelerere og koordinere indføringen og brugen af ITS
Der arbejdes også med sammenføring med andre transportformer for at støtte transport, der er sikrere og mere effektiv, samt tager mere hensyn til miljøet.
Biler kan “tale sammen” gennem brugen af ITS, hvorved trafikken lettes og antallet af uheld mindskes. Konkrete eksempler på ITS kan være:
E-call der giver signal til alarmcentralen, hvis der er sket en ulykke, hvorefter centralen kan ringe op til en mobil der er tilknyttet bilen.
Bremsesystem ved nødstilfælde
Bedre information til chaufføren om trafik, vejarbejde og uheld
Intelligente og skiftende hastighedsgrænser der tilpasser sig trafikbelastningen
Road-pricing: nemmere kontro
l Fælles for alle eksemplerne er det, at de også skal kunne anvendes, når man er på ferie, eller når lastvognschaufføren krydser grænser. Derfor er der brug for en indsats på europæisk niveau.
ITS i Danmark
I Danmark såvel som resten af Europa findes den nødvendige ITS-teknologi.
I forbindelse med regeringens trafikinvesteringsplan af 2008 vil regeringen afsætte 600 mio. kr. frem til 2014 til etablering og anvendelse af Intelligente Transportsystemer.
Regeringen har anslået, at man kan effektivisere den eksisterende infrastruktur med 5-10 pct. og reducere antallet af ulykker med op til 35 pct.
I regeringens plan har man valgt at støtte konkrete projekter, nemlig intelligent trafikstyring på Helsingørmotorvejen og intelligent styring af den overordnede trafik i Aalborg-området ved Limfjords-tunnelen, hvor planen er, at der automatisk vil blive udregnet, hvilken hastighed der er optimal for at få trafikken til at glide.
Anne E. Jensen (ALDE, DK) mener, at implementeringen af ITS i vejtransport har været forholdsvis langsom. Formålet med handlingsplanen er “at sprede brugen af ITS i Europa hurtigere. I handlingsplanen findes der seks kerneområder med tidsplaner, hvor der sigtes mod at fjerne de eksisterende barrierer mod brugen af ITS.”
Hvad er forslagets fremtidsudsigter?
Betænkningen skal til afstemning i Transportudvalget den 31. marts, og står til at komme på dagsordenen på plenarsamlingen i slutningen af april.
Anne E. Jensen siger, at uenighed mellem Kommissionen på den ene side og Parlamentet og Rådet på den anden side kan betyde, at der ikke kan indgås en aftale inden EP-valget til juni, selvom det er at foretrække.
Kernen i striden ligger i det foreslåede direktiv, som ikke i dets nuværende form møder opbakning blandt medlemslandene i Rådet:
“Direktivet vil komme til at sætte rammerne for implementeringen af ITS og forpligte medlemslandene og Kommissionen til at gøre en indsats. Jeg er helt enig i, at der er behov for et direktiv, men det er vigtigt at holde Kommissionen i kort snor og sørge for, at beslutningerne bliver truffet i tæt samarbejde med nationale og lokale myndigheder og eksperter.”