Go to ...

KOMMUNE GIVER EFTER FOR HÆRVÆRK


Københavns kommune opgiver kamera til regulering af trafik ved nyt trafiklys i krydset foran Christianias hovedindgang. Trafiklyset blev udsat for hærværk og slukket efter 36 timer. Kommunen indretter sig nu efter mistanke om, at kameraerne skulle bruges af politiet til overvågning.

AF MIKKEL SCHOU

36 timer. Så længe fungerede et helt nyt trafiklys i krydset Prinsessegade/Bådsmandsstræde på Christianshavn. I krydset ligger også Christianias hovedindgang.

trafik
Trafiklys uden lys

Trafiksignalerne blev udsat for hærværk, så Københavns kommune valgte at slukke for det efter 36 timer. De ukendte gerningsmænd siges at være styret af mistanke om, at to kameraer i lygtestanderne filmede trafik og fodgængere med henblik på, at politiet kunne kigge med.

Det er nærliggende at formode, at gerningsmændene har en forbindelse til eller sympati med den åbenlyse hashhandel på Christiania.

Blandt andet mentes det, at der var tale om den såkaldte automatiske nummerplade-genkendelse, som politiet med ny lovgivning kan opsætte på hensigtsmæssige hovedfærdselsårer.

De nye trafiklys er sat op i forbindelse med en trafik-renovering af Prinsessegade og nogle af de tilstødende gader. Prinsessegade er den gade i København, der har flest skoler og daginstitutioner og samtidig en belastende biltrafik. Lysregulering har derfor været efterspurgt i snesevis af år.

Peter Johannesen, der er projektleder af trafikrenoveringen fortalte i dag til Christiania TV, hvad det var, man havde gang i:

»De to kameraer skulle følge cykeltrafikken og sørge for grøn bølge til cyklisterne. Vi kan godt se, at nogen har følt sig provokeret af kameraerne. Så de er blevet pillet ned og kommer ikke op igen. I stedet forbinder vi lyset i dette kryds med krydset oppe ved Sankt Annæ Gade, så der stadig bliver grøn bølge for cyklisterne.«

I Københavns kommune har man også hørt, at hærværket skyldes angst for overvågning.

»Med mindre der er sket noget, jeg ikke kender til, så skulle kameraerne kun bruges til at regulere cykeltrafikken. Nu overvejer vi også, om nogen synes, at signalerne, der står tæt ved Christianias hovedindgang, er for provokerende. Hvis vi skal nedlægge dem, kommer der til at gå lang tid, inden vi kan tænde for signalerne igen. For det kræver en godkendelse i Vejdirektoratet, at netop dette kryds skal have færre signaler end normalt«, siger Peter Johannesen.

Det er kommunens plan med trafik-saneringen i Prinsessegade, at bilisterne selv vælger at køre uden om området, for eksempel af Kløvermarksvej til Holmen:

»Der er alt for meget trafik i Prinsessegade, som ikke hører til her«, siger Peter Johannesen.

Hverken Københavns Færdselspoliti eller Task Force Pusherstreet var bekendt med de to kameraer på det nye trafiklys, oplyser Københavns politis presseafdeling.

Tags:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

More Stories From CHRISTIANIA